Day 7 Thursday 5 May
Glueing fingerboard:
After placing the fingerboard in position, we draw the soundhole on the
fingerboard. The position of the 12th fret is very important.
The headstock overlay will be finished after placing the
fingerboard.
We draw marks, so that we can place the fingerboard each time in the same
position.
We adapt the roundings on the fingerboard, so that they perfectly fit on
the sound hole.
There isn’t any inclination between the neck and the body, so the
fingerboard can be glued immediately.
Meanwhile, we finish the prufling on the classical method.
Once the fingerboard is glued (and dry) we finish the action at the 12th
fret.
We slightly bend the neck so we can furnish the frets on the fingerboard.
Since the fingerboard is soft, we have to use a drop of superglue at the
end of the frets.
Dag 7 donderdag 5 mei
Lijmen toets:
We tekenen het klankgat af op de toets nadat we deze in positie hebben
geplaatst. De positie van de twaalfde fret is hier het belangrijkste. Niet de
topkam. Het kopbeleg zal pas na plaatsing van de toets bijgewerkt worden. We
plaatsen merktekens zodat we onze toets steeds weer in dezelfde positie kunnen
brengen. We werken de ronding op de toets uit tot deze mooi aansluit op het
klankgat.
Tussen de hals en de body van de gitaar is geen afwijking voorzien. Dit
maakt dat we de toets meteen kunnen lijmen.
Tijdens het drogen van de toets werken we verder aan de randinleg. Deze
wordt op de klassieke manier afgewerkt.
Nu de toets is gelijmd werken we de aktie uit ter hoogte van de 12e fret.
De hals wordt lichtjes rond gezet en we kunnen de toets voorzien van de
frets.
Gezien de zachtheid van de toets worden de frets op de uiteinden, na het
inkloppen, van een druppeltje secondenlijm voorzien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten